1. 목적
- 일상생활의 언어들을 영어로 표현해 보는 놀이를 통해 외국 언어에 대한 거부감을 해소하고 외국 언어에 대한 흥미와 자신감을 가지도록 한다.
2. 추진방향
- 가. Kid’s butter 교재를 활용한다.
- 나. 생활주변의 주제를 활용하여 나에서부터 시작하여 계절의 변화에 따른 표현 들을 해본다.
- 다. 놀이형태로 진행하여 외국어에 대한 친화력을 향상한다.
3.연령별 활동 시간
구분 | 만4세 | 만5세 | ||
---|---|---|---|---|
잎새반 | 푸른반 | 햇살반 | 열매반 | |
시간 | 13:00~ 13:30 | 13:30~ 14:00 | 13:00~ 13:30 | 13:30~ 14:00 |
활동요일 | 월 | 금 | 화 | 목 |
특성화 강사 | 신00 | 김00 |
4. 연령별 활동 시간
구분 | 만4세 | 만5세 | ||
---|---|---|---|---|
행복반 | 잎새반 | 슬기반 | 열매반 | |
시간 | 14:00~ 14:30 | 13:30~ 14:00 | 14:00~ 14:30 | 13:30~ 14:00 |
활동요일 | 월요일,금요일 | 월요일,금요일 | 화요일,목요일 | 화요일,목요일 |
특성화 강사 | 신○○ | 김○○ |
5. 연간 활동 계획
가. 만4세
Starter (4years) | Theme | Expressions | Topic | Subject |
---|---|---|---|---|
1 Sleepyhead, Get up! | Daily Life | Sleepyhead, Get up! Wash your face. Brush your teeth. | 아침에 일어나면 무엇을 할까요? 생활 습관에 대해 알아보아요. | Social Studies |
2 My Little Hamster | Pets | Do you have any pets? Yes, I have a puppy. | 나도 애완동물을 키우고 싶어요. 어떤 동물이 좋을까요? | Science |
3 I’m Sorry | Apology | Don’t do that! I'm sorry. That's okay. | 잘못한 일에 대해 미안하다고 말 할 수 있어요, | Social Relationship |
4 Eating Out | My Neighborhood | I need to go to the restroom. Don't run in the restaurant. | 음식점에 가면 어떻게 해야 할까요? 함께 알아보아요. | Social Relationship |
5 What Do You Want to Eat? | Food | What do you want to eat? I want hamburgers. | 무엇을 먹고 싶어요? 몸에 좋은 음식은 무엇이 있나요? | Health |
6 Can You Play the Piano? | Instrument | Can you play the piano? Yes, I can. | 내가 연주할 수 있는 악기는 무엇이 있을까요? | Music |
7 We Are All Friends | World | Where are you from? I'm from China. | 세계 여러 나라의 명칭과 모습은 달라도 우리는 모두 친구예요. | Culture |
8 Color Fairy | Colors | What color do you like? I like orange. | 세상에 색깔이 없다면? 색깔 요정들은 색깔을 돌려줄까요? | Art Literature |
9 Put On Your Pants! | Clothes | It’s cold outside. Put on your coat. | 스스로 옷을 입고 벗을 수 있어요. 날씨가 추워지면 어떻게 할까요? | Science |
10 I Can Hop Like a Rabbit | Self Esteem | I can hop like a rabbit. I can hop, too. | 나는 동물들처럼 내 몸을 자유롭게 움직일 수 있어요. | Social Studies |
11 Special Ⅰ Green Frogs | Musical Performance | Let's clean up. Be good boys. | 이제부터 부모님 말씀을 잘 들을 거예요. 엄마, 아빠 사랑해요. | Social Studies |
12 Special Ⅱ | Book 1-10 Review | Review | Review | Review |
Beginner (5years) | Theme | Expressions | Topic | Subject |
---|---|---|---|---|
1 Say”Thank You.” | Manners | Give me a ~. / Here you are. May I have some~? | 내가 갖고 싶을 것을 달라고 할 때는 뭐라고 할까요? | Social Relationship |
2 What Do Animals Say? | Animals | What do ~say? Don’t cry. | 농장에 사는 동물들과 울음소리를 알아볼까요? | Science |
3 My Family | My Family | This is my ~ She (He) loves me. | 우리 가족을 소개합니다. 우리는 서로 사랑해요. | Social Studies |
4 Story Day | Public Places | Is today story day? Story time is my favorite. | 나는 책 읽기가 좋아요. 선생님이 오늘은 무슨 책을 읽어주실까요? | Social Studies |
5 Swim Time | Summer | Let’s swim. I want to dive. It was really fun. | 아! 더워! 수영을 하러 가요. 내 다이빙 솜씨를 보실래요? | Physical Education |
6 Spoon for Soup | Supplies | Which one should I use? Spoons are for soup and soft desserts. | 스푼, 포크, 나이프, 언제 어떻게 사용하는 걸까요? 가르쳐 주세요. | Culture |
7 Foods of the World | Food | Let’s make spaghetti. It’s an Italian food. | 세계 여러 나라의 음식에 대해 알아보아요. | Social Relationship |
8 I Love My Sister | Feelings | I’m a happy boy. I’m sad. This is my sister. | 사랑하는 동생과 싸우지 않고 사이좋게 지내요. | Science |
9 My Christmas List to Santa | Christmas (Multi-culture) | What are you doing? Making my Christmas list. | 선물리스트를 양말에 넣었어요. 과연 산타 할아버지의 선물은? | Culture Literature |
10 Be My Valentine | Valentine (Multi-culture) | Be my Valentine! Thank you. | 수지에게 발레타인 카드를 썼어요. 수지, 나의 발렌타인 걸이 되어줘! | Culture Literature |
11 Special Ⅰ Golden Ax and Silver Ax | Musical Performance | Is this your ax? Thank you. | 정직한 사람이 되어요. | Social Studies |
12 Special Ⅱ | Book 1-10 Review | Review | Review | Review |
나. 만5세
Intermediate (6years) | Theme | Expressions | Topic | Subject |
---|---|---|---|---|
1 I See Your Head | My Body | I don’t have a head. I see your head. | 우리 몸을 보세요. 눈이 보이나요? 배꼽은요? | Science |
2 Easter Egg Hunting | Easter | How many eggs did you find? I found one. | 부활절 달걀 찾기 모험! 나는 몇 개나 찾았을까요? | Culture Math |
3 Mom Is the Best | Family Life | I made snacks for you. My mom is the best. | 엄마가 해 주신 요리가 제일 맛있어요. 우리 엄마 최고! | Social Relationship |
4 Holding Doors | Manners | Always hold the door for the next person./ I always do! | 문을 열기 전에는 잘 살펴보아요. 다음 사람을 위해 문을 잡아줘요. | Social Relationship |
5 Napkin On My Lap | Table Manner | It’s time for dinner! Napkin on my lap! | 저녁 먹을 시간! 잊은 건 없나요? 냅킨은 꼭 무릎에! | Social Studies |
6 Let’s Go to the Playground | Playground | Let’s go to the playground. I want to go on the swing. | 놀이터는 언제 가도 신나요. 오늘은 무엇을 타고 놀까요? | Physical Education |
7 Halloween | Halloween (Multi-culture) | Are you ready to make a Jack O’Lantern? Trick or treat. | 으스스 할로윈! 무엇이 되어 볼까요? | Culture |
8 Happy Thanksgiving | Appreciation | It’s Thanksgiving Day. Will you help me cook? | 엄마와 함께 맛있는 추수감사절 음식도 만들고 친척들도 만나요. | World Culture |
9 Merry Christmas | Winter | Let’s go skiing! Sorry, I have a cold. | 겨울과 크리스마스. 그리고 신나는 겨울 놀이를 알아보아요. | Science |
10 What Do You Want to Be? | Occupation | What do you want to be? I want to be a doctor. | 이다음에 커서 되고 싶은 직업에 대해 말해 볼까요? 나는 경찰관! | Social Studies |
11 Special Ⅰ Hansel and Gretel | Musical Performance | What are you doing? Look at that! Let him go. | 나쁜 짓을 하면 벌을 받아요. | Social Studies |
12 Special Ⅱ | Book 1-10 Review | Review | Review | Review |
Superior (7years) | Theme | Expressions | Topic | Subject |
---|---|---|---|---|
1 My New Friend | Friendship (Anti-bias) | He is a little different. He is so nice. He is my new friend. | 모습이 다른 친구를 만났어요. 그러나 우리는 어느새 친구! | Social Studies |
2 How’s the Weather? | Weather | How’s the weather? It’s sunny. Let’s go on a picnic. | 소풍이 가고 싶은 꼬마 다람쥐! 날씨가 어떤가요? | Science |
3 When Are You Happy, Mom? | Family | When are you happy, Mom? I’m happy when you smile. | 엄마는 언제가 제일 행복해요? 사랑해요, 엄마. | Social Relationship Literature |
4 Pointing Is Bad | Etiquette | You shouldn’t point with your finger. That’s not polite. | 손가락으로 남을 가리키는 건 나쁜 행동! 이젠 실수하지 않아요. | Social Studies |
5 Ouch! Ouch! | Safety | My knee hurts. / You should put on a helmet and knee guards. | 인라인 스케이트를 탈 때는 헬멧과 무릎 보호대는 필수! | Health |
6 What's Your Favorite Sport? | Sports | What’s your favorite sport? I like soccer. | 무슨 운동을 좋아할까요? 나는 축구가 좋아요. | Physical Education |
7 Houses of the World | House | I’m riding a horse to my house. Would you show us your house? | 세계에는 다양한 집이 있어요. 여기는 어디일까요? | Culture |
8 Save the Earth | Environment | The Earth is sick. How can I heal it? | 우리 때문에 지구가 아프대요. 지구를 지키려면 어떻게 할까요? | Science |
9 Little Santa | Christmas (Multi-culture) | I want to meet Santa. I am stack. Pull my legs. | 즐거운 크리스마스예요. 나는 산타를 만나고 싶어요. | Literature |
10 Mom, I want to help you | Consideration | Mom, I want to help you. Tell me when you need my help. | 언제나 바쁜 우리 엄마! 나도 우리 엄마를 돕고 싶어요. | Social Relationship |
11 Special Ⅰ Hungboo and Nolboo | Musical Performance | Cut the gourd. I can help you. Please forgive me. | 착한 일을 하면 좋은 일이 생겨요. | Social Studies |
12 Special Ⅱ | Book 1-10 Review | Review | Review | Review |